Michiel Voet (PhD cup 2017) wint de VOR-VFO dissertatieprijs

Nieuws

Michiel VoetMichiel Voet, halvefinalist PhD Cup 2017, heeft de VOR-VFO Dissertatieprijs voor beste doctoraatsthesis op het gebied van onderwijs in Vlaanderen en Nederland gewonnen. 

Elk jaar reiken de Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR), de beroepsvereniging voor onderwijsonderzoekers in Nederland en Vlaanderen, en het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (VFO) een prijs uit voor de beste doctoraatsdissertatie op het gebied van onderwijs. Dit jaar gaat de prijs naar Michiel Voet (Universiteit Gent), halvefinalist van de Vlaamse PhD Cup 2017, met zijn dissertatie over onderzoekend leren in geschiedenisonderwijs.

Onderzoekend leren
Onderzoekend leren en de voordelen ervan om diep leren te bewerkstelligen zijn welbekend, maar de toepassing bij het schoolvak geschiedenis is nieuw. Michiel Voet heeft daarbij een weg gekozen die de jury erg aanspreekt: een grondige conceptuele en empirisch analyse van het geschiedenisdomein en de cognitieve vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Dat klinkt misschien logisch, maar veel onderwijskundigen laten dat gedeelte over aan de vakdidactici. Het betaalt zich echter uit in de volgende stappen van het onderzoek naar de kennis en opvattingen van docenten daarover, en de manier waarop ze hun onderwijs inrichten. Ten slotte deed Michiel twee interventiestudies, die aan de ene kant heel succesvol waren, en aan de andere kant laten zien dat de onderwijspraktijk weerbarstig is en dat een duurzame implementatie een langere adem vereist. De jury looft deze aanpak en is verder zeer te spreken over de gevarieerde methoden en technieken, die goed gekozen en goed uitgevoerd zijn, en de voortdurende aandacht voor de psychometrische kenmerken van de instrumenten.

Lees een kort artikel over het doctoraatsonderzoek van Michiel Voet: Stimuleer geschiedenisleraren om meer onderzoekstaken te organiseren